Nauka poprzez eksperymenty: co czeka młodzież na warsztatach z ekologii?
Przygotowaliśmy dla młodych Lubuszan innowacyjne i eksperymentalne warsztaty z ekologii. – Weźmie w nich udział 4 300 uczniów ze 150 szkół oraz 300 nauczycieli – zapowiada wicemarszałek Łukasz Porycki.
W środę, 13 marca 2024 r. w Wojewódzkim Ośrodku Sportu i Rekreacji w Zielonej Górze-Drzonkowie uroczyście podpisano decyzję o dofinansowaniu projektu pn. „Lubuska Edukacja Ekologiczno – Klimatyczna (Nauka)”. Kwota projektu wynosi 11 735 680 zł, a wysokość dofinansowania stanowi 10 562 11 zł.
Projekt „Lubuska Edukacja Ekologiczno-Klimatyczna (Nauka)” współfinasowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Lubuskiego 2021-2027. - Dziś podpisujemy umowę w ramach nowej perspektywy finansowej Unii Europejskiej. Europejski Fundusz Społeczny jest póki co liderem w podpisywaniu umów w ramach nowej perspektywy oraz liderem jeśli chodzi o pomoc i edukację najmłodszych mieszkańców województwa lubuskiego – mówił wicemarszałek województwa lubuskiego Łukasz Porycki.
Podczas środowej konferencji prasowej wicemarszałek Łukasz Porycki przedstawił założenia dotyczące planowanego przedsięwzięcia pn. „Lubuska Edukacja Ekologiczno – Klimatyczna (Nauka)”. W innowacyjnych warsztatach weźmie udział 4 300 uczniów ze 150 szkół podstawowych i ponadpodstawowych oraz 300 nauczycieli. Uroczyście zaprezentowano także logo projektu, które odzwierciedla województwo lubuskie, ale też zieloną krainę.
To ważny i duży projekt
Jak podkreślał wicemarszałek Łukasz Porycki, projekt skierowany jest do uczniów, którzy bardzo mocno cenią sobie zagadnienia dotyczące ekologii i przyrody. - Młodzi ludzie nie uznają kompromisu w tym zakresie, oni chcą planetę czystą, planetę, na której będą mogli spokojnie żyć. Naszym zadaniem jest pozostawić im planetę w takim stanie, by mieli perspektywę życia na niej - mówił wicemarszałek. - Miejsce realizacji projektu nie jest przypadkowe. Wojewódzki Ośrodek Sportu i Rekreacji jest liderem jeśli chodzi o inwestycje w odnawialne źródła energii, czystej energii. Tu uczniowie będą przyjeżdżać na 2-dniowe warsztaty szkoleniowe celem podniesienia swoich kompetencji kluczowych m.in. w zakresie ekologii. Cieszę się, że partnerem projektu został Instytut Badawczo-Szkoleniowy z Olsztyna. Ma bardzo duże doświadczenia w zakresie edukacji z wykorzystywaniem nowoczesnych technologii. Młodzież nie chce tylko słuchać, ale chce doświadczać – podkreślił wicemarszałek Porycki.
Wicemarszałek Łukasz Porycki zaznaczył, że to bardzo duży projekt. - To pokazuje, jak bardzo zdeterminowani jesteśmy, by młodzież podnosiła kompetencje, aby wiedza, którą będą przekazywać w domu lub swoim rówieśnikom była zdobyta w jak najlepszych warunkach. WOSiR jest świetnie przygotowany do zajęć dydaktycznych. Ma dostosowaną bazę noclegową. Myślę, że wiedzę i doświadczenie z tych warsztatów młodzi Lubuszanie wykorzystają w przyszłości. Edukacja dorosłych będzie kolejnym etapem – dodał wicemarszałek.
Nauka ekologii w duchu platońskiej koncepcji
Mirosław Hiszpański – prezes Zarządu Instytutu Badawczo-Szkoleniowego w Olsztynie wyraził nadzieję, że projekt będzie przebiegał sprawnie. Wytłumaczył skąd pomysł na formę i program warsztatów. - Ten projekt ma koncepcję realizacyjną dość holistyczną. Wyszliśmy z założenia, patrząc na ten obiekt, w którym jesteśmy, że on w ciągu kilku miesięcy zmieni się nie do poznania, zostanie przearanżowany. Chcemy cztery sale, które się tutaj znajdują, przedstawić jako platońską koncepcje przyrody, czyli funkcjonowania w oparciu o cztery żywioły: woda, powietrze, ogień i ziemia. Ta platońska koncepcja będzie realizowana właśnie w czterech salach tematycznych. Młodzież w tych salach będzie przechodziła cykl szkoleniowo-pokazowy zrealizowany w trybie nauki metodą eksperymentów - mówił Mirosław Hiszpański.
Dlaczego będzie to nauka drogą eksperymentów? - Rywalizacja o duszę młodzieży to obecnie rywalizacja z wieloma mediami społecznościowymi. Jeśli chcemy naprawdę młodych ludzi zainteresować, to sposób dystrybucji materiałów dydaktycznych musi być dynamiczny, ciekawy, szybki, kolorowy. Chodzi o to, aby kontent był atrakcyjny i konkurencyjny w tej rywalizacji i młodzież uznała, że chce w tym uczestniczyć. Ponad 4 tys. osób - to dużo. Nauczyciele zaangażowani do tego projektu też posiądą kompetencje z zakresu nauki metodą eksperymentu, która mam nadzieję, że przyda im się w pracy we własnych szkołach - wskazywał prezes Hiszpański.
To nasz pierwszy „zielony” projekt
Joanna Ejsmont – dyrektor Europejskiego Funduszu Społecznego UMWL podkreślała, że dziś inaugurujemy pierwsze zielone przedsięwzięcie jeśli chodzi o Europejski Fundusz Społeczny. - To przedsięwzięcie powszechnej edukacji ekologicznej w województwie lubuskim. Cieszę się, że Zarząd Województwa Lubuskiego wyraził zgodę na jego realizację. Ponad 10 mln zł to komponent Europejskiego Funduszu Społecznego. Te środki zostaną przekazane na edukację dzieci i młodzieży. To milowy krok jeśli chodzi o działania związane ze świadomością ekologiczną, z popularyzacją z zachowań ekologicznych. Myślę, ze musimy tego uczyć od najmłodszych klas – mówiła dyrektor.
To pierwszy, ale nie ostatni krok
Mirosław Glaz - dyrektor Departamentu Infrastruktury Społecznej UMWL podkreślał, że prace nad projektem rozpoczęły się 6 miesięcy temu. Podziękował wszystkim zaangażowanym w przygotowanie przedsięwzięcia. - Nic nie przychodzi samo, musieliśmy ten projekt przemyśleć. Czeka nas dużo fajnej pracy nad tym, by edukacja ekologiczna stała się ważnym elementem naszego życia. Dziś mówimy o edukacji ekologicznej dzieci, a to dorośli często nie wiedzą, jak zachować się ekologicznie. To pierwszy krok i nie ostatni. Przed nami edukacja powszechna dzieci, młodzieży i dorosłych. Mam nadzieję, że za jakiś czas w ramach EFS będziemy realizować kolejne zielone pomysły, aby w regionie żyło się przyjemnie, zdrowo i przyjemnie – mówił dyrektor Glaz. Do szkół zostanie wysłana informacja, nastąpi nabór, a od września 2024 r. planowane jest rozpoczęcie zajęć – dodał dyrektor.
Bogusław Sułkowski – dyrektor Wojewódzkiego Ośrodka Sportu i Rekreacji im. Zbigniewa Majewskiego w zielonogórskim Drzonkowie gratulował zarządowi województwa podjęcia się takiego projektu. - To projekt bardzo piękny, autorski, na czasie, ambitny i trudny. Na nas będzie spoczywać duża odpowiedzialność. Całym sercem włączymy się w jego realizację. Nie ma lepszego miejsca na realizację tego projekt. Mamy personel, mamy obiekt, a w nim cztery sale już wyposażone, a będę dodatkowo wyposażone pod kątem projektu. Posiłki będą w nowobudowanej stołówce. Bedzie można zapoznać się jak wygląda dbałość o środowisko. Mamy tu rozwiązania techniczne, które znacznie zmniejszają emisję CO2 na terenie ośrodka i nie tylko. Tu jest dobre powietrze, pokażemy te rozwiązania. W czasie wolnym uczestnicy będą mogli skorzystać z naszych obiektów, będzie aktywnie i na pewno uczestnicy nie będą się nudzić – podkreślał dyrektor WOSiR.
Powstanie Centrum Edukacji Ekologicznej
Celem głównym projektu jest wzrost kompetencji kluczowych, w szczególności w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii ze szczególnym uwzględnieniem edukacji ekologicznej z wykorzystaniem nowoczesnych technologii w edukacji, przygotowanie centrum edukacji ekologicznej, udział w warsztatach uczniów i nauczycieli. Przedsięwzięcie obejmie rozwój kompetencji kluczowych uczniów w aspekcie edukacji ekologicznej z wykorzystaniem nowoczesnych technologii w edukacji m.in. multimedialnych metod komunikacji, eksperymentu, interaktywnych pomocy dydaktycznych. Działania skierowane będą na edukację w zakresie wiedzy o zielonej i cyfrowej transformacji – realizacja celów i zapisów Europejskiego Zielonego Ładu.
W ramach projektu zostanie utworzone m.in. Centrum Edukacji Ekologicznej, którego celem będzie stworzenie przestrzeni do rozwoju kompetencji społeczno-emocjonalnych, umiejętności i kompetencji kluczowych w tym w szczególności w zakresie ekologicznym.
W Centrum Edukacji Ekologicznej zostaną przeprowadzone 2-dniowe warsztaty dla uczniów. Czas trwania warsztatów – 16 godzin dydaktycznych (8 godzin dziennie). Warsztaty prowadzone przez eksperta będą miały za zadanie pomóc młodym ludziom zrozumieć wpływ ich działań na środowisko i znaczenie zrównoważonego rozwoju. Warsztaty będą wspierać i uzupełniać istniejące programy edukacyjne w szkołach. Koncepcja warsztatów dla uczniów zakłada przeplatanie się różnorodnych aktywności, kształtowanie umiejętności samoregulacji, dbania o dobrostan psychofizyczny (w tym np. umiejętność relaksacji, redukcji napięcia), kształtowanie kompetencji emocjonalno-społecznych. W ramach działań projektowych będą przeszkoleni również nauczyciele z poszczególnych szkół biorących udział w przedsięwzięciu. Zajęcia, warsztaty, pobyt, wyżywienie są bezpłatne. Pokryte zostaną także koszty dojazdy.
Liderem projektu jest Województwo Lubuskie - Departament Infrastruktury Społecznej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego w Zielonej Górze. Partnere projektu został wyłoniony przez Komisję - jest nim Instytut Badawczo-Szkoleniowy Sp. Z o.o. z siedzibą w Olsztynie.
Czas trwania projektu: 01.03.2024 r. - 31.12.2026 r.